آبله مرغان در بارداری

ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

بیماری آبله مرغان، از طریق تنفس هوای آلوده و تماس مستقیم با فرد بیمار منتقل می‌شود. اگر فردی در معرض ویروس عامل آبله مرغان قرار بگیرد، به احتمال 85 درصد به این بیماری مبتلا خواهد شد. به دلیل قدرت سرایت بالای بیماری آبله مرغان، ضروری است تا در دوران بارداری حواستان به افراد بیمار اطرافتان باشد. 

 

علائم اولیه بیماری آبله مرغان، در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. اما به صورت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در تمام افراد مبتلا به این بیماری دیده می‌شود:

ضعف

بی حالی

تب 

بثورات پوستی: بثورات از مرکز بدن شروع شده و سپس به دست ها و پاها می‌رسد. این بثورات پوستی در ابتدا شبیه ضایعات برجسته ای هستند که درون آنها مایعی شفاف وجود دارد. به مرور مایع درون این ضایعات به رنگ تیره تغییر کرده، به شکل زخم دلمه بسته در آمده و در نهایت به زخم تبدیل می‌شود. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این  بخش : حقیقت هایی درباره آبله مرغان که باید بدانید

.

نکته حائز اهمیت این است که بیماری آبله مرغان از 2 روز قبل از بروز بثورات پوستی تا 5 روز پس از آن قابلیت سرایت دارد. همچنین اگر بثورات پوستی ترمیم شوند، دیگر قابلیت سرایت وجود ندارد ولی اگر هنوز باز و تازه هستند، قابلیت سرایت بیماری هنوز از بین نرفته است و ممکن است افراد دیگری نیز به این بیماری مبتلا شوند. 

 

چگونه از بیماری آبله مرغان پیشگیری کنیم؟

یکی از روش های پیشگیری از بیماری آبله مرغان،دریافت واکسن است. برای این بیماری 2 دوز واکسن با فاصله زمانی 3 ماه در بزرگسالان و واکسن زونا که برای افراد بالای 50 سال است، موجود است. در صورتی که در محل زندگی شما این واکسن ها وجود ندارند، لازم است تا با رعایت نکات ایمنی، به این بیماری مبتلا نشوید. به دلیل قدرت سرایت بالای بیماری آبله مرغان، نباید به فرد بیمار نزدیک شوید و با سطوحی که بیمار به آنها دست زده است تماس پیدا کنید. توجه داشته باشید که اگر افراد سالمند و زنان باردار به این بیماری مبتلا شوند، درمان آنها به شدت سخت بوده و به همین جهت است که این افراد باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

 

مقاله پیشنهادی : چطور آنفولانزای کودک را درمان کنیم؟

 

پیشگیری از آبله مرغان در زنان باردار

نوعی هموگلوبین وجود دارد که به افرادی که درمعرض خطر ابتلا به بیماری آبله مرغان قرار دارند تزریق می‌شود؛ از جمله افراد سرطانی، کسانی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است، افرادی که پیوند عضو انجام داده اند و زنان باردار. با دریافت این نوع از هموگلوبین، احتمال ایجاد بیماری در فرد کم شده و در صورت ابتلا به بیماری نیز عوارض آن در فرد کاهش پیدا می‌کند و در زنان باردار نیز از انتقال ویروس و بیماری به بدن جنین پیشگیری می‌کند. 

 

درمان آبله مرغان

برای درمان بیماری آبله مرغان، داروهایی وجود دارد که در صورت مراجعه به پزشک، برای سما تجویز می‌شود. این بیماری در سنین زیر 15 سال نیازی به درمان ندارد و معمولا به صورت خود به خودی و مواقومت سیستم ایمنی فرد از بین می‌رود. ولی افرادی که بالای 15 سال سن داشته، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها به هر دلیل ضعیف است، باید حتما تحت مراقبت های درمانی قرار بگیرند. دوره درمان بیماری آبله مرغان حدود 7 الی 10 روز است و شروع روند درمان در 24 الی 48 ساعت اول بروز بیماری، اهمیت زیادی دارد. به این جهت که بثورات پوستی به سمت خشک شدن رفته و در عمل درمان تاثیری نخواهد داشت. 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که با نزدیک شدن به فصل بهار، حتما بلاگ " بیماریهای شایع کودکان در فصل بهار " را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی